Quan
vaig fer l'assignatura d'Etnografia, vaig dedicar el meu treball
etnogràfic a l'estudi del procés de pressa de decisions polítiques
en un Ajuntament. En la part que vaig dedicar a la manera com
s'elegeixen els representants polítics dels ciutadans, vaig
documentar-me assistint a diversos mítings de diferents partits
polítics (va coincidir el semestre que vaig cursar l'assignatura amb
les eleccions municipals) i entrevistant a dos polítics d'aquells de
'primer ordre'. Un d'ells em deia quan li vaig comentar la meva
impressió sobre el fet que al míting del seu partit, com al dels
altres, no s'havia fet cap proposta ni discurs constructiu: “Es
tracta de crear estats d'ànim positius i eufòrics, de manera que la
gent surti no solament en ganes de votar-nos, sinó també en ganes
de contagiar als qui els rodegen del mateix estat i intenció de
vot”.
Ho he
recordat perquè acabo de llegir l'article de Daniel Innerarity “La
societat del desconeixement” en el qual parla, entre altres coses,
de la inseguretat, risc i incertesa que causa saber que no sabem.
Aplicat açò a la política, diu el filòsof vasc que, actualment,
“...les confrontacions polítiques més importants són valoracions
diferents del no-saber o de la inseguretat del saber”.
Vivim
en una societat complexa, amb sistemes complexes, en la qual moltes
vegades “el saber de què disposem té una part mínima recolzada
en fets segurs i una altra en hipòtesis, pressentiments o indicis”.
I contra més complexe sigui el sistema que tractem d'entendre, més
difícil és trobar certeses. Això és aplicable als actuals mals
relacionats amb la crisi econòmica o el mercat laboral. Sistemes
complexes sense pràcticament certeses en torn al seu funcionament.
Així, la discussió política destinada a solucionar aquestos mals
es centra en suposicions, hipòtesis o pressentiments més que en
certeses. Els polítics, doncs, perduda la batalla del 'si ho fem
així, passarà això', es centren en la “lluita per influir
emotivament en el cos electoral a través dels grans mitjans de
comunicació” (Mayos, 2009).
Als
ciutadans, ignorants en temes tan especials i especialitzats com
l'economia o els mercats de treball, ens queda l'adhesió a una o
altra suposició, a una o altra hipòtesi, a un o altre
pressentiment. Qüestió de fe. O de 'estats positius i eufòrics'
que ens animen a proclamar als qui ens rodegen la 'bona nova', el
missatge revelat pel qui, des del púlpit, ens comunica l'esperança
de creure cegament.
La imatge que acompanya el post està extreta de http://www.iec-guatemala.com/predicar.htm
La imatge que acompanya el post està extreta de http://www.iec-guatemala.com/predicar.htm
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada