dilluns, 14 de maig del 2012

Tangram hipertextual

El Tangram és un joc xinès que es basa en la formació de siluetes de figures a partir de cinc triangles de diferents tamanys, un quadrat i un paral·lelogram romboide. S’han d’utilitzar totes les figures i no es poden encavalcar ni sobreposar entre elles. Si li donem un tangram a diverses persones, segurament construiran cadascuna d’elles firgures diferents. Tot i això, totes partiran del mateix material, les mateixes peces. La diferència entre elles serà, doncs, la creativitat de cadascuna a l’hora de buscar la combinació de les figures que representi millor la silueta imaginada. Pot ser, però, que no parteixin d’una idea, d’una silueta, buscant a partir d’aquesta la combinació de triangles, quadrat i paral·lelogram que la pugui representar. Pot ser alguns es dediquin a moure les figures a veure si en algun moment el resultat els hi recorda alguna figura coneguda. En tots dos casos és el jugador qui decideix tant els moviments de les figures geomètriques com les posicions, partint o no d’una idea del resultat final.

Quan Isidro Moreno, al seu text “Escritura hipermedia y lectoautores” parla de lectoautors, em suggereix la mateixa idea que quan penso en el jugador de Tangram. En el cas de la lectura hipermedia, és el lector qui decideix quins enllaços seguir i en quin ordre fer-ho. Si fem llegir, doncs, un mateix hipertext a diverses persones, i igualment que en el cas del Tangram, segurament cadascuna d’elles construirà una narració diferent, tot i partir totes de la mateixa base narrativa. Una de les diferències més significatives, a part del material, entre el Tangram i la lectura hipermedia és que el resultat del primer és visible, mentre que el resultat del segon queda en la ment del lector. “El lector es un lectoautor - ens diu Moreno- sense posibilitats d’escriptura”(Moreno, pg. 123). Sense possibilitats, doncs, de fer visible el resultat de la seva construcció.
Clar que, al joc del Tangram, podem optar per buscar en Internet figures ja fetes amb les formes geomètriques i limitar-se a copiar, a imitar, a posar les figures igual que el model. El material és el mateix, però en aquest cas, el jugador segueix un model prèviament construït. De la mateixa manera, quan un lector llegeix un text “analògic” està seguint un model de narració establert per l’autor. No hi ha possibilitat d’interactuar més enllà d’imaginar-se els protagonistes i els llocs per on passen.
A més, Moreno relaciona al lectoautor amb l’oient d’una narració oral, qui a través de les seves reaccions davant la història contada, dona informació al narrador per tal de saber per on ha de seguir la seva narració (Moreno, pg. 122). L’oient, doncs, d’una manera quasi inconscient ajuda a construir el relat. En la lectura hipermedia, “cada lector configura el seu propi món a partir del proposat per l’autor” (Moreno, pg. 123).
Un dels problemes de l’hipertext, però, el troba Moreno en la “tecnologització” del llenguatge, de la narració, de manera que no està a l’abast de tothom. Solament dels iniciats en la tecnologia que utilitza. Aquest fet fa proposar a Moreno la necesitat d’uns nous “fenicis que simplifiquin la utilització de l’escritura hipermedia sense restar-li possibilitats dicursives” (Moreno, pg. 130).
Imaginem un Tangram en el qual els cinc triangles estigueren secomposats en desenes de triangles més petits a partir dels quals construir aquells i que el quadrat estigués descompossat en diversos quadrats i triangles petits i el mateix del paral·lelogram. Imaginem que les figures s’han de construir utilitzant totes aquestes peces. La construcció es dificulta. Imaginem un text hipermedia nu de complicacions tecnològiques. El Tangram és aquest text, en el qual se li estalvia al jugador la feina de construir primer les set figures per després construir les siluetes.

5 comentaris:

  1. Bona Tarda Carles,

    M'ha semblat molt interessant i original el teu post sobre l'escriptura hipertextual. El fet, però, segons ho veig jo, és que l'hipertext té els condicionants tecnològics que són part de les seves característiques i que, potser, si augmentem el nivell d'agregació, per a facilitar la feina, debilitarem la possibilitat de construir una xarxa rizomàtica a semblança de la xarxa neuronal del cervell humà.

    Julià Naval

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Julià. Gràcies pel teu comentari. Estic d'acord amb tu amb que els condicionants tecnològics son part inevitable en l'escriptura hipertextual. De fet aquesta és possible gràcies a aquells. Però el que sí és necessari és conèixer les possibilitats de la narrativitat hipertextual per tal d'aconseguir un sistema per a la lectura del qual no sigui necessari tenir coneixements del mitjà en el qual s'escriu. Moreno diu: "Autores y lectoautores no tienen por qué ser tecnólogos, pero sí deben conocer la narrativa hipermedia". Per escoltar la música culta contemporània és necessari alguna cosa més que haver escoltat a Mozart, Beethoven i d'altres clàssics. La sonoritat és diferent, el llenguatge és diferent, la concepció del que és la música es diferent. No és necessari ser instrumentista o músic per 'entendre' el so actual. El que sí és necessari és estar acostumat a la sonoritat, a la manera de fer dels compositors actuals, conèixer en definitiva les característiques del discurs musical. Quan deia "imaginem un text hipermedia nu de complicacions tecnològiques" em referia de cara al lector. El compositor és el tècnic, el qui sap de les complicacions melòdiques i harmòniques. L'oient no ha de saber harmonia per tal de poder gaudir la peça musical. De la mateixa manera, l'autor hipertextual és el qui ha de conèixer les complicacions tecnològiques que possibiliten l'hipertext. El lector ha de conèixer la narrativitat per poder entendre el que està llegir. Un programador del sistema operatiu Windows coneix el llenguatge informàtic en el qual està fet i treballa amb ell. L'usuari de Windows veu icones, 'finestres'...

      Elimina
  2. Carles, a aquesta analogia entre el tangram i la hipertextualitat li veig un inconvenient. En el tangram sigui quina sigui la combinació de figures sempre sortirà alguna cosa amb sentit, si més no, sempre serà un polígon. Però de la combinació de fragments d'un hipertext no sempre surt un altre text amb sentit, per exemple l'hipertext que alguns companys ja han comentat: "Afternoon". Sánchez-Mesa diu que "Afternoon" és un model d'anti-narrativa.
    Per altra banda, tampoc veig clar el que comentes a en Julià. Això que dius metafòricament que "el músic és el tècnic ... i l'oient no ha de saber harmonia". D'acord però en el fons això recorda la idea jeràrquica que l'autor és l'autoritat i el lector és el qui assimila passivament la informació, i aquesta és una de les idees que (almenys en teoria) que es pot superar amb la hipertextualitat. Hi ha qui ho troba un inconvenient, jo que personalment tinc problemes amb l'autoritat i les jerarquies, ho trobo un avantatge que cal saber aprofitat. A banda d'això, certament, el llenguatge hipertextual presenta certa complexitat, crec però que és un problema de programari més que de l'hipertext en sí. No sé, una mica embolicat tot plegat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Mercè. Gràcies pel teu comentari. Crec que el terme 'sentit' és de complicada utilització en l'àmbit de l'art actual. I crec que si pretenem trobar-li un sentit (inici-desenvolupament-final) a les narratives hipertextuals ho tenim difícil. Però és que pot ser sigui el més atractiu d'aquest nou món narratiu. Canviar el llenguatge i el mitjà a través del qual es comunica l'art significa desmuntar tot el món del sentit tal i com l'hem entés fins ara. Significa que hem d'aprendre de nou. Ja no és necessari que el sentit d'allò que veiem sigui compartit per tots. Cadascú, cada lectoautor, troba el seu propi a partir del material que ha organitzat l'artista. De la mateixa manera que una mateixa vivència pot portar a diferents persones a conclusions, experiències, visions i conseqüències diferents en les seves vides. L'artista provoca i és l'observador el qui construeix.
      D'altra banda, estic d'acord amb rebutjar la idea de que l'autor sigui l'autoritat(crec que l'autoritat sempre ha estat de part del públic, que ha decidit el què li agrada i el que no) i el lector el qui assimila passivament (la contemplació d'una obra d'art no és mai passiva). Crec que en l'art actual l'autor no és l'autoritat , però si el tècnic que coneix tot el material a partir del qual farà la seva proposta. I el lector assimila activament, més activament que mai, la informació, donat que és ell el qui la reorganitza.

      Elimina
    2. Carles, totalment d'acord!, jo també trobo que la gràcia de l'hipertext és precisament aquesta manca de sentit, aquest cúmul de teories contradictòries entre elles, el deixar-se sorprendre quan entres en un cibertext i no saps com l'has de llegir i ho has de descobrir per tu mateix@.
      Més que res, el que jo no veia clar és l'analogia del tangram amb l'hipertext perquè per molt rara que et surti la figura del tangram sempre serà alguna cosa. Tot i que ben mirat, aquest és també un tret de l'hipertext: no s'assembla a res en concret, però, permet aproximacions ni que sigui en forma d'analogies.

      Elimina